To, że nasze ciało składa się głównie z wody, słyszał prawie każdy na lekcjach biologii. Nie jest również tajemnicą, że powinniśmy pić wodę codziennie. Zadanie nie jest jednak łatwe – bardzo szybko zapominamy o nawadnianiu. Dla wielu osób woda jest również niesmaczna (o ile można mówić o jej smaku). Dlaczego powinniśmy pić akurat wodę i jak wyrobić sobie nawyk sięgania po butelkę z wodą?

Woda to główny składnik naszego organizmu. Stanowi około 45-75% masy ciała. Rozbieżność jest duża i wynika z różnic w budowie ciała, płci. Zawartość wody zależy też od wieku.

Jakie woda pełni funkcje w organizmie?

Szklanki z wodą

Woda spełnia kilka bardzo ważnych funkcji w organizmie:

  • jest rozpuszczalnikiem dla substancji odżywczych,
  • bierze udział w regulowaniu ciepła organizmu (temperatury ciała),
  • jest środowiskiem zachodzenia reakcji chemicznych,
  • umożliwia wydalanie zbędnych produktów przemiany materii i toksyn,
  • nawilża stawy, błony śluzowe, gałki oczne,
  • utlenienie składników pokarmowych wymaga dostępności około 1litra/1000 kcal pokarmu.

Dodatkowo woda pomoże nam:

  • Zwalczyć wzdęcia — paradoksalnie im więcej pijemy, tym mniej wody gromadzi nasz organizm i czujemy się lżejsze. Jeśli chodzi o wzdęcia, to polecam również napar z pokrzywy, który pomoże usunąć nadmiar wody z organizmu (szczególnie podczas okresu).
  • Regularne picie wody hamuje napady głodu. Wiele osób nie odróżnia głodu od pragnienia i zamiast się napić, ochoczo wędrują do kuchni. To duży błąd, który może skutkować problemami ze zrzuceniem wagi. Regularne picie wody nauczy nas, kiedy chce nam się pić, a kiedy dobrze byłoby coś zjeść.
  • Odpowiednie nawodnienie pozostawia skórę nawilżoną i oczyszczoną. Wiąże się to z funkcją wody, polegającą na pozbywaniu się zbędnych produktów przemiany materii i toksyn.
  • Woda pozwala erytrocytom sprawniej transportować tlen do komórek, co poprawia funkcje kognitywne. Im lepiej dotleniony mózg, tym wydajniej pracuje.
  • Woda hamuje procesy starzenia skóry, powstawania zmarszczek, przebarwień oraz cellulitu.

Kto powinien zwracać szczególną uwagę na picie wody?

Woda z owocami

Nasz organizm wydala wodę przez cały czas. Kiedy oddychamy, pocimy się, odwiedzamy toaletę. Aby zapewnić homeostazę (stałe warunki ustroju), musimy pobierać tyle wody, ile tracimy. Innymi słowy, musimy uzupełniać straconą wodę. Jest to szczególnie ważne, kiedy temperatury na zewnątrz rosną lub gdy intensywnie pocimy się podczas ćwiczeń. Dzieci, niemowlęta oraz kobiety w ciąży i karmiące są szczególnie narażone na utratę wody. O dostarczenie odpowiedniej ilości płynów powinny też dbać osoby wymiotujące, z biegunką.

Nie myśl jednak, że skoro nie ćwiczysz, a okres dzieciństwa pożegnałeś już dawno, możesz zaniedbywać picie wody. Pamiętaj:

Codziennie pij około 2 litry wody.

Co, by się stało, gdybyśmy nie pili wody?

Szklanka z wodą

Wiadomo, że nie jedząc i nie pijąc prędzej czy później umrzemy. Gdybyśmy wcale nie pobierali płynów, umarlibyśmy w przeciągu kilku dni. Brzmi groźnie. Niebezpieczne są również skutki picia zbyt małej ilości wody.

Kiedy pijemy zbyt mało, pojawia się ODWODNIENIE.

Już 1-2% odwodnienie objawia się:

  • uczuciem pragnienia – kiedy czujemy pragnienie, już jesteśmy odwodnieni,
  • wysychaniem jamy ustnej i zmniejszonym wydzielaniem śliny,
  • spadkiem koncentracji – mózg w 80% składa się z wody i jest szczególnie wrażliwy na jej niedobory,
  • bólami głowy – idealnie oddaje to zdanie: „Na ból głowy najlepsza jest szklanka wody”,
  • niechęcią do aktywności fizycznej,
  • utratą apetytu,
  • problemami ze snem,
  • suchością skóry

Kiedy nasz organizm jest odwodniony w 2-3% może dojść do omdlenia (krew jest zbyt gęsta i zmniejsza się jej przepływ w mózgu, co prowadzi do utraty przytomności).  Odwodnienie przy wysokiej temperaturze może grozić udarem cieplnym.

Przewlekłe odwodnienie prowadzi do: zaparć, kamicy nerkowej, infekcji układu moczowego, zaburzeń ze strony układu krążenia, a nawet nowotworów (pęcherza moczowego, jelita grubego).

Czy można przedawkować wodę?

Szklanka z wodą

Wodę bardzo trudno jest przedawkować. Jednak jeśli się uprzecie i będziecie pili więcej, niż są w stanie wydalić wasze nerki tzn. 0,7-1 litra/godzinę, to uda wam się to „osiągnąć”. Nie polecam jednak próbować. Zresztą, kto wypiłby 24 butelki wody?

Jak pić więcej wody?

Dzbanek z wodą

Zapewne jesteście już dostatecznie zmobilizowani do postawienia sobie pytania: Jak mam pić więcej? Przecież woda jest bez smaku. Na dodatek, kto ma czas, by ciągle myśleć o piciu wody?

Oto kilka sposobów, by pić więcej:

  1. Nalewaj sobie wodę do szklanki lub trzymaj małą butelkę przy sobie zawsze, kiedy pracujesz, czytasz lub uczysz się. Wtedy prawdopodobieństwo, że wypijesz wodę, znacznie wzrośnie.
  2. Korzystaj z aplikacji, które przypominają o piciu wody. Może to być np.: Water Tracker, Water Your Body, Water Balance, Hydro czy Wypij wodę. Aplikacje są tym bardziej przydatne, że obliczą idealną (ze względu na masę ciała, wiek, aktywność fizyczną) ilość wody. Nie opędzicie się od regularnych przypomnień.
  3. Jeśli nie lubisz wody, pij chociaż ziołowe herbaty (napary z mięty, melisy, rumianku czy kopru włoskiego mają prozdrowotne działanie).
  4. Zabieraj ze sobą małą butelkę wody do pracy i szkoły. Dobrze by było, gdybyś miał ją położoną na ławce/biurku. Jeśli jednak to niemożliwe staraj się sięgać po nią na każdej przerwie lub po każdej godzinie pracy.
  5. Pij powoli i małymi łykami. Nie chodzi o to, byś na raz wypił litrową butelkę wody. Może to skończyć się uczuciem pełności i bólami brzucha (a przy okazji zniechęci Cię do wody).
  6. Jeśli nie lubisz bezsmakowej wody, staraj się dodać jej charakteru. Moje ulubione połączenia, które nadają wodzie świetny smak:
  • Cytryna + ogórek,
  • Bazylia + truskawki
  • Kiwi + pomarańcza
  • Maliny + mięta
  • Maliny + cytryna

Oczywiście możecie tworzyć własne wersje smakowe.  Są o wiele zdrowsze niż dostępne w sklepach gotowe wody smakowe – te zawierają cukier i zbędne kalorie, a tego chcemy uniknąć.

  1. Jeśli nadal brakuje Ci motywacji, a tak jak ja lubisz tabelki i planery, polecam wydrukować sobie kilka gotowych wzorów. Ich wypełnianie pozwala kontrolować wypijanie wody, a przy tym daje dużo satysfakcji.
  2. Pij szklankę wody zaraz po przebudzeniu i przed pójściem spać. To dobry sposób, by pić więcej i rozpoczynać swój dzień zdrowiej. Na przebudzenie najlepsza jest woda z cytryną i świeżym listkami mięty – pobudzi żołądek do pracy.
  3. Możesz zainwestować w ładną butelkę przeznaczoną specjalnie na wodę. Ciekawą opcją są butelki z filtrami, dzięki którym możesz pić wodę z kranu. Nie ukrywajmy – jest to oszczędność pieniędzy. Filtr zamieszczony w butelce oczyści wodę, zneutralizuje smak i zapach. Wydane pieniądze będą na pewno motywacją, by jej często używać.

Jak widzicie, picie wody w odpowiednich ilościach nie jest trudne. Pamiętajcie – woda służy nie tylko naszej sylwetce, ale również skórze, mózgowi i ogólnemu samopoczuciu. Nie zapominajcie o niej podczas planowania zakupów czy jadłospisu!

Źródła

http://www.wodanastart.pl/pobieranie-artykul/552424e1b2978.pdf

http://www.wodadlazdrowia.pl/pl/318/0/rola-rownowagi-wod-min-.html

http://www.miningscience.pwr.edu.pl/pdf-60196-3425?filename=INFLUANCE%20OF%20MINERAL.pdf

Podobne wpisy Zobacz również

2
Dodaj komentarz

avatar
1000
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Ewelinakrzysztow Recent comment authors
krzysztow
krzysztow

Która woda jest najzdrowsza?