Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. To zdanie znają chyba wszyscy. Nie każdy bierze jednak sobie do serca, że śniadanie jeść trzeba i wiele osób je pomija (czasem celowo) lub nie znajduje na niego czasu. Około 15% Polaków w ogóle nie je śniadań. Porannego posiłku nie spożywa co piąty uczeń.

Czemu śniadanie jest takie ważne i po co powinniśmy je jeść?

Śniadanie

Pamiętam jeszcze czasy gimnazjalne, kiedy unikałam jedzenia śniadań. Był to dla mnie sposób na przyjęcie mniejszej ilości kalorii w ciągu dnia. Gdyby tylko ktoś uświadomił mi, jak głupio postępuje. No ale nikogo takiego nie było, więc chodziłam do szkoły z burczącym brzuchem. Nie interesowałam się wtedy tym, jak jedzenie wpływa na nasz organizm. Nie miałam pojęcia, że nie jedząc śniadania, sprzyjam odkładaniu tkanki tłuszczowej, zamiast chudnięciu. A już na pewno nie przyszło mi do głowy, że ma to długofalowy wpływ na moje zdrowie. Na szczęście, możecie ustrzec się moich błędów.

Chcesz być szczupły? Jedz śniadanie!

Śniadanie

Na pewno przypominasz sobie sytuację, kiedy pominąłeś pierwszy posiłek, a po kilku godzinach byłeś tak głodny, że poważnie rozpatrywałeś plan podkradnięcia kanapki swojemu koledze. Zapewne wizualizowałeś sobie pyszny obiad, który zjesz po powrocie do domu. Jeśli nie jesz śniadania, bardzo możliwe, że dopadnie Cię wilczy apetyt i w efekcie pochłoniesz znacznie więcej, niż zamierzałeś. Śniadanie sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała. W badaniach wykazano, że osoby jedzące regularnie śniadania mają średnio o 1,5 niższe BMI (kg/m2). Oznacza to, że kobieta o wzroście 165 centymetrów, która je śniadania, waży średnio o 4 kilogramy mniej od tej niejedzącej śniadań o tym samym wzroście [1]. Osoby, które nie pomijają śniadań, rzadziej spożywają słodycze i słodzone napoje oraz słone przekąski [2, 3]. Wyniki badań jasno pokazują, że regularne śniadania zapobiegają otyłości (zmniejszają jej ryzyko od 30% do nawet 200%). Te dane jednoznacznie wskazują na fakt, że śniadanie sprzyja pięknej sylwetce.

Chcesz odżywiać się zdrowiej? Nie zapominaj o śniadaniu!

Śniadanie

Osoby jedzące śniadania dokonują lepszych wyborów żywieniowych. Chętniej podejmują aktywność fizyczną, unikają alkoholu i rzadziej palą papierosy [4]. Rano mamy zwykle wyższy poziom motywacji i łatwiej nam trzymać się zdrowej diety. Jeśli nasz pierwszy posiłek będzie zbilansowany, postaramy się, by pozostałe również sprzyjały dobrej kondycji organizmu. Gdy na śniadanie zaserwujemy sobie słodką bułkę lub wafelka, potem możemy pomyśleć: „A niech tam, skoro i tak jadłem już dziś słodycze, to nic nie zaszkodzi zjeść jeszcze trochę po południu.”

Jedząc pełnowartościowe śniadanie, dostarczamy sobie witamin, makro i mikroelementów. To sprawia, że rośnie gęstość odżywcza diety, czyli wzrasta zawartość składników odżywczych przypadająca na określoną ilość przyjmowanych kalorii. Do śniadania zjadamy często owoce lub warzywa. Czy ktoś wyobraża sobie owsiankę bez dodatku bananów lub jabłek? Albo jajecznicę pozbawioną warzyw? Mam nadzieję, że nie.  W świetle badań nieregularne spożywanie pierwszego posiłku jest związane z mniejszym spożyciem warzyw i owoców [5].

Studiujesz lub uczysz się? Śniadania są dla Ciebie!

Śniadanie

Śniadanie jest niezwykle ważne dla osób pracujących umysłowo i uczących się. Brak porannego posiłku negatywnie wpływa na wyniki testów szkolnych, rozwiązywanie problemowych, złożonych zadań czy na proces zapamiętywania [3, 6]. Śniadanie zapewnia dzieciom bardziej harmonijny rozwój [3]. Zwracajcie uwagę na to, co jecie na śniadanie.  W jednym z badań ustalono, jak na funkcje poznawcze mózgu wpływają: woda, woda z cukrem i zbilansowany koktajl, który zawierał białka, cukry, tłuszcze oraz witaminy. Mimo że mózg wykorzystuje do pracy glukozę, to uczestnicy, którzy spożyli zbilansowany napój, wypadali w testach lepiej. Mózg tych osób skuteczniej działał, zanotowano największa aktywność w korze przedczołowej. Dodatkowo ci, którzy zjadali zbilansowane śniadanie, odczuwali mniejszy głód i zmęczenie, mogli też lepiej się koncentrować [7]. W kolejnym badaniu dwóm grupom ochotników podawano płatki śniadaniowe lub napój glukozowy. Trzecia grupa nie dostawała nic do jedzenia. Wykonano serię testów uwagi i pamięci krótkotrwałej. Wyniki kolejnych testów pogorszyły się w przypadku osób, które śniadania nie jadły i u tych, którym podano napój glukozowy. Nieznacznie natomiast pogorszyły się po śniadaniu złożonym z płatków śniadaniowych [8]. Jaki możemy wyciągnąć z tego wniosek? Jeśli chcesz poprawić swoje osiągnięcia w szkole lub na uczelni zjadaj śniadania, które są źródłem białek, tłuszczów i węglowodanów.

Jedz śniadanie, by zapobiegać chorobom.

Śniadanie

Każdy człowiek, a już szczególnie taki, który jest czytelnikiem mojego bloga, chce być zdrowy. Z pomocą przychodzi nam śniadanie, które odpędza widmo dolegliwości. Śniadanie zmniejsza ryzyko cukrzycy, otyłości i chorób serca. Według dwudziestoletniego badania  przeprowadzonego na grupie australijskich dzieci i młodzieży, osoby, które w dzieciństwie i młodości nie jadły śniadań miały wyższe stężenie we krwi całkowitego cholesterolu, cholesterolu LDL (tak zwany zły cholesterol), insuliny i większy obwód talii [9]. Spożywanie regularnych posiłków ułatwia kontrolę apetytu, obniża dobowe stężenie insuliny we krwi i zmniejsza syntezę cholesterolu w wątrobie. Śniadanie przynosi, więc nie tylko chwilowy efekt w postaci polepszenia zdolności poznawczych, ale zapobiega też chorobom przewlekłym.

Jak widzicie, śniadanie ma wpływ, na to jak wyglądamy, jakie oceny dostajemy, czy w przyszłości zachorujemy, czy będziemy zdrowi. Ułatwia też wytrwanie w zdrowej diecie. Mam nadzieję, że nikt z was, nie ma już wątpliwości, co powinien zrobić jutro rano, po obudzeniu? Nie, oczywiście, że nie masz włączać kolejnej drzemki w budziku. Maszeruj do kuchni, by przygotować sobie pyszne i zdrowe śniadanie.

Źródła

[1] Kant A.K., Andon M.B., Angelopoulos T.J., Rippe J.M.: Association of breakfast energy density with diet quality and body mass index in American adults : National Health and Nutrition. Am. J. Clin. Nutr., 2008; 1999–2004;

[2] Haire-Joshu D., Schwartz C., L Budd E., W Yount B., Lapka C.: Postpartum Teens’ Breakfast Consumption is Associated with Snack and Beverage Intake and Body Mass Index. 2011; 111: 124–130;

[3] Rampersaud G.C.: Benefits of breakfast for children and adolescents: Update and recommendations for practitioners. Am. J. Lifestyle Med., 2009; 3: 86–103;

[4] Timlin M.T., Pereira M.A., Story M., Neumark-Sztainer D.: Breakfast Eating and Weight Change in a 5-Year Prospective Analysis of Adolescents: Project EAT (Eating Among Teens). Pediatrics, 2008; 121: e638–e645;

[5] Pedersen T., Meilstrup C., Holstein B.E., Rasmussen M.: Fruit and vegetable intake is associated with frequency of breakfast, lunch and evening meal: cross-sectional study of 11-, 13-, and 15-year-olds. Int. J. Behav. Nutr. Phys. Act., 2012; 9: 9;

[6] Pollitt E., Cueto S., Jacoby E.: Fasting and cognition in well- and undernourished schoolchildren: a review of three experimental studies. Am J Clin Nutr., 1998; 67: 779S–784S;

[7] Hoyland A., Dye L., Lawton C.L.: A systematic review of the effect of breakfast on the cognitive performance of children and adolescents. Nutr. Res. Rev., 2009; 22: 220–43;

[8] Akitsuki Y., Nakawaga S., Sugiura M., Kawashima R.: Nutritional Quality of Breakfast Affects Cognitive Function: An fMRI Study. Neurosci. Med., 2011; 2: 192–197;

[9] Smith K.J., Gall S.L., Mcnaughton S. a, Blizzard L., Dwyer T., Venn A.J.: Skipping breakfast : longitudinal associations with cardiometabolic risk factors in the Childhood Determinants of Adult Health Study 1 – 3. Am. J. Clin. Nutr., 2010; 1316–1325.

Podobne wpisy Zobacz również

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
1000