Sięgasz po czekoladowy batonik. Pyszny, rozpływa się w ustach. Jeszcze lepiej smakują te ciasteczka z galaretką. Trudno poprzestać na jednym. Wszyscy lubimy słodycze. Trudno odmówić sobie ciasta do kawy lub ulubionej czekolady. Czy ktokolwiek wiąże jedzenie słodyczy z pojawieniem się wyprysków na twarzy albo ze spadkiem odporności? Niestety niewiele osób. Wiemy, że słodkości, a właściwie zawarty w nich cukier, nie są sprzymierzeńcami zdrowia. Zdajemy sobie sprawę, że jedząc produkty zawierające dużo cukru, niweczymy efekty treningu i trudniej nam utrzymać wagę. Jasne, że nie należy popadać w skrajności. Nikomu nie zaszkodzi szarlotka jedzona od czasu do czasu. Ustalenie granicy sprawia nam jednak trudność i zastanawiamy się, ile to jest „za dużo cukru”. Na szczęście nasz organizm wysyła nam sygnały, dzięki którym możemy rozpoznać, że jemy za dużo cukru. Jak rozpoznać, że pozwalasz sobie na zbyt wiele?

Często chorujesz? Może jesz za dużo cukru?

chorujemy, gdy jemy za dużo cukru

Niewiele osób łączy ze sobą niewinnie wyglądające zbożowe batoniki i odporność naszego organizmu. Nie dziwne – związek ten wcale nie jest oczywisty. Ładnie opakowane pyszności wołają wręcz – zjedz mnie! Od dawna wiemy jednak, że cukier nie krzepi, a wręcz przeciwnie – sprzyja chorobom. Prace badawcze wykazują, że spożywanie cukru przez dłuższy czas zmniejsza naszą odporność nawet o 50%. Badania opublikowane w American Jurnal of Clinical Nutrition wskazują, że spożywanie 100 gramów węglowodanów w postaci np. miodu, białego cukru (sacharozy) i soków owocowych, hamuje aktywność białych krwinek – limfocytów. Krwinki białe mają za zadanie pochłaniać i niszczyć szkodliwe drobnoustroje, które wtargną do naszego organizmu. Spożywanie około 75 gramów cukru w postaci glukozy, również zmniejsza aktywność limfocytów. Bez krwinek białych nasz układ odpornościowy jest bezbronny, a my nie jesteśmy w stanie walczyć z infekcjami i chorujemy. Jak widzicie za dużo cukru, to nie tylko powód naszych problemów z utrzymaniem wagi, ale również przyczyna częstych przeziębień.

Wciąż jestem głodny ☹

jem za dużo cukru i jestem głodny

Cukier zawarty w przetworzonym jedzeniu, słodyczach i produktach light ma duży wpływ na odczuwanie głodu. Za dużo cukru w diecie powoduje, że co chwilę odwiedzamy lodówkę, bo trudno nam zaspokoić apetyt. Wiąże się to z wahaniami poziomu glukozy we krwi. Cukier ma wysoki indeks glikemiczny. Oznacza to, że po spożyciu ciastek czy dosładzanego jogurtu poziom glukozy we krwi gwałtownie rośnie. Trzustka produkuje wtedy insulinę – hormon, który doprowadza wszystkie cząsteczki glukozy do komórek. Dzieje się to bardzo szybko. Po krótkim czasie znów mamy niskie stężenie glukozy we krwi i odczuwamy słabość, brak energii i głód. Oczywiście, za kontrolę apetytu odpowiada w naszym orgazmie wiele hormonów, jednak wahania glukozy we krwi (tzw. huśtawka glikemiczna) doprowadzają często do sytuacji, kiedy mamy ochotę coś zjeść (najlepiej coś słodkiego, by podnieść poziom cukru szybko). Zbyt dużo cukru w diecie jest więc prostą drogą do tego, by zacząć podjadać (jeść więcej kalorii niż potrzebujesz) i nieustannie odczuwać apetyt.

Na mojej skórze roi się od wyprysków! A czy nie jesz za dużo cukru?

za dużo cukru problemy z cerą

Mówi się, że trądzik, to przypadłość nastolatków i jest za nią odpowiedzialna burza hormonów, która zachodzi w organizmie. Kiedy widzimy dorastającą dziewczynę, która ma widoczne problemy z cerą, myślimy: „To całkiem normalne w tym wieku”. Niestety, również osoby, które okres dojrzewania mają już za sobą, skarżą się na problemy z brzydką skórą. Możesz sięgać po najdroższe kremy i inwestować w kosztowne zabiegi, ale nic z tego nie wyjdzie, jeśli w diecie będzie za dużo cukru. Wiemy już, że w wyniku spożywania produktów, które zawierają dużo cukru, nasz poziom glukozy we krwi gwałtownie rośnie. Wydzielaniu insuliny towarzyszy również wydzielanie IGF (insulinopodobnego czynnika wzrostu). Insulina i IGF działają razem, podsycając stany zapalne. Trądzik i wypryski pojawiające się na skórze, są między innymi efektem zapalenia naskórka.

Cukier a stan skóry – badanie

Doktor Loren Cordain z Uniwersytetu Kolorado przeprowadziła ciekawe badanie. Razem z zespołem dermatologów badała skórę dwustu nastolatków żyjących na odciętych od świata wyspach Nowej Gwinei oraz stu trzydziestu Indian z Paragwaju. Okazało się, że w tych grupach nie ma ani śladu trądziku! Sposób odżywiania badanych osób znacznie różnił się od naszej diety. Nie mieli oni dostępu do cukru ani białej mąki – z tego względu w ich organizmie nie następowały nagłe skoki insuliny czy IGF. To intrygujące spostrzeżenie daje nam powody to stwierdzenia: Jeśli w Twojej diecie jest za dużo cukru, możesz pożegnać się z gładką, zdrową skórą.

Ciągle mam apetyt na słodycze

za dużo cukru apetyt na słodycze

Jeśli w Twoim menu często goszczą słodkie przekąski, nie dziw się, że trudno Ci rzucić cukier. Niestety – w przypadku słodyczy apetyt rośnie w miarę jedzenia. Już we wpisie o tym, jak rzucić słodycze, ustaliliśmy, że cukier uzależnia. Po pierwsze budzi w nas poczucie bezpieczeństwa. Od maleńkości przyzwyczajamy się do słodkiego smaku. Mleko matki, które piją niemowlęta, zawiera cukry. W okresie dzieciństwa rodzice niejednokrotnie przekupują swoje dziecko czekoladą czy lizakiem. „Jak będziesz grzeczny, dostaniesz cukierka”. Dorośli sięgają po wafelki czy ciastka w chwili stresu lub napięcia. Daje im to złudne poczucie bezpieczeństwa i błogości. Podczas jedzenia cukru uwalniana jest dopamina, która odpowiada za przyjemne wrażenia związane z konsumowaniem słodyczy. Cukru nie zaliczamy do narkotyków. Jednak nasz mózg traktuje go jako używkę.

Kokaina i cukier – badanie

Interesujące badanie przeprowadził Bart Hoebel, profesor psychologii z Uniwersytetu Princeton. W dwóch dozownikach podawał szczurom wodę z cukrem i kokainę. Szczury, aby zdobyć wybraną substancję, miały naciskać dźwignię dozownika. Okazało się, że szczury jak jeden mąż wybierały cukier z wodą. Znacznie częściej naciskały dźwignię, by wypić słodką wodę. Dla 85% z nich była to lepsza nagroda niż kokaina! Oczywiście, takie badanie nigdy nie zostanie przeprowadzone na ludziach. Jednak składnia ono do refleksji. Ciągły apetyt na słodycze jest spowodowany uzależnieniem od słodkiego smaku. Jeśli w Twoim jadłospisie występuje za dużo cukru, bardzo możliwe, że nie umiesz już odmówić sobie słodyczy.

Cierpię na wahania nastroju i nie mogę się skoncentrować

wahania nastrojów występują, gdy jesz za dużo cukru

Osoby, które spożywają za dużo cukru, bardzo często skarżą się, że bez czekolady czy batonika nie mogą się skupić. Czują wtedy złość, rozdrażnienie, a ich myśli koncentrują się wokół wymarzonej przekąski. Ciągle myślą o tym, kiedy będą mogły ugryźć ten cudowny, czekoladowy torcik lub zatopić zęby w słodkim pączku. Po zjedzeniu słodyczy uwalniane są hormony szczęścia, których poziom bardzo szybko spada, co wiąże się z obniżonym nastrojem. Ponadto cukier, jak każda substancja uzależniająca, powoduje pewne objawy „odstawienia”.

Cukier a nastrój – badania

Zaobserwowano je w badaniu na szczurach (przytoczonym w poprzednim akapicie). Okazuje się, że szczury, których pozbawiono dostępu do wody z cukrem, zachowywały się jak narkomani bez narkotyku. Zwierzęta stawały się wyraźnie rozdrażnione, nie potrafiły skoncentrować się na najprostszych zadaniach i dostawały palpitacji. Uzależnienie od słodkiego nie mijało, nawet po dłuższym czasie. W innym badaniu przeprowadzonym w 2010 roku w Mediolanie stwierdzono, że myszy są w stanie znieść nawet bolesne elektrowstrząsy, jeśli nagrodą będzie porcja czekolady. Do interesujących wniosków doszli też naukowcy z University College London, którzy przeprowadzili badanie na ponad 8 tysiącach dorosłych, zdrowych osób. Osoby te jadły co najmniej 67 gramów cukru na dzień (cukier pochodził z żywności, którą jedli badani). Okazało się, że po 5 latach od rozpoczęcia badania, prawdopodobieństwo wystąpienia depresji, u osób jedzących co najmniej 67 gramów cukru na dzień, było o 23% większe w porównaniu z osobami, które jadły mniej cukru. Jeśli cierpisz na huśtawkę nastrojów, brak Ci koncentracji i często myślisz o słodyczach, przeanalizuj swoją dietę. Na pewno dostrzeżesz, że jesz za dużo cukru.

Podsumowując

Jak się okazuje, dieta obfitująca w cukier prowadzi nie tylko do cukrzycy, czy nadwagi. Słodycze powodują też spadek naszej odporności, rozdrażnienie i niestabilność emocjonalną. Za dużo cukru w diecie może sprzyjać nawet depresji. Problemy z cerą i wypryskami, to również wynik spożywania zbyt dużej ilości cukru. Nieposkromiony apetyt wiąże się z pozwalaniem sobie często na małe, słodkie przekąski.

Czy wiedzieliście, że wszystkie te objawy są powiązane ze spożywaniem dużej ilości cukru? Zastanawiacie się, ile cukru spożywacie, czy w ogóle nie zwracacie na to uwagi? Jako że zaczął się nowy miesiąc i za oknem już nowa pora roku, serdecznie zachęcam wszystkich do zmian w diecie. Zrewidujmy nasz jadłospis i postawmy sobie za cel zmniejszenie ilości spożywanego cukru. Trzymam za wszystkich kciuki i sama też rozpoczynam antycukrowe wyzwanie. Pamiętajcie – za dużo cukru szkodzi!

Źródła

https://qz.com/1039983/scientists-just-found-another-worrying-link-between-sugar-and-depression/

https://www.food-forum.pl/badania-pokazuja-ze-cukier-moze-oslabiac-odpornosc-nawet-o-50/

http://www.newsweek.pl/wiedza/nauka/cukier-uzaleznia,88768,1,1.html

http://dobrametoda.com/ARTYKULY/cukier7.htm

Cordain L., Lindeberg S., Hurtado M., Hill K., Eaton S.B., Brand-Miller J.: Acne vulgaris: a disease of Western civilization. Arch. Dermatol., 2002; 138: 1584–1590

Podobne wpisy Zobacz również

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
1000
wpDiscuz